donderdag 5 juni 2014

Het recept voor een gezonde leefstijl

Nog een beetje onwennig zit ik naar het beeldscherm van mijn laptop te staren terwijl mijn vingers over de toetsen dwalen. Waar begin ik? Er zijn zoveel dingen waarover ik zou willen schrijven maar dat zou een verhaal zonder eind worden. Laat ik dus maar beginnen bij het begin en meteen met de deur in huis vallen: mijn naam is Jolien en ik ben een enorme snoepkont! Zo, dat is eruit. Waarom dan een blog over gezond eten en leven? Omdat ik de laatste maanden heb gemerkt hoe belangrijk dit voor je complete welzijn is. Helaas betekent dit niet automatisch dat je weet hóe dit moet.  Gelukkig houd ik wel van een uitdaging en daarom heb ik besloten om een zoektocht te beginnen naar een nieuwe,  gezonde leefstijl. Uiteraard hoort hier een goed voedingspatroon bij en met name dit deel van de zoektocht zit vol ontdekkingen, wat overigens niet altijd zonder slag of stoot gaat. Maar daarover later meer.
  Het scheelt dat ik graag in de keuken sta om nieuwe recepten uit te proberen en oude, succesvolle recepten te herhalen. Want wat ik wel heb gemerkt: als je gezond wil koken dan kom je er niet meer zo makkelijk vanaf met kant en klare pakjes en zakjes uit de winkel. Het vergt dus wel wat meer tijd en aandacht, maar als je er eenmaal aan gewend bent dan is het de moeite dubbel en dwars waard. Toch gaat dit uitproberen niet altijd zonder slag of stoot en mijn vriend vraagt zich dan ook regelmatig af hoe je zoveel mesjes en snijplanken kunt gebruiken voor één recept. Om maar niet te beginnen over de rookmelder die van de week meedogenloos bleef doorpiepen toen de keuken en woonkamer blauw stonden van de rook, terwijl inmiddels alle ramen open stonden en de afzuigkap een vergeefse poging waagde om de rook op te zuigen. Of de keer dat we 1,5 uur hebben gedaan over het zoeken naar een suikervrij recept, waarna we uiteindelijk maar om 9 uur ’s avonds aan de boterhammen zijn gegaan.
  Nee, het zoeken naar een verantwoord voedingspatroon is niet altijd even makkelijk, maar met vallen en opstaan werken we langzaam maar zeker in de goede richting. En hoe leuk is het dan om dit met anderen te delen, in de vorm van een blog? Niet alleen de verhalen, maar ook alle recepten die ik tijdens mijn ontdekkingsreis tegenkom. Inclusief de do’s en don’ts.  En laat ik vooral niet de andere ingrediënten van een gezonde leefstijl vergeten, want al met al is dat ook een recept op zich. En het leuke is: het recept is voor iedereen weer anders. Dit is mijn zoektocht naar mijn ideale recept, zoek je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten